sieciowanie obrazek

Spotkanie tematyczne poświęcone walce z dezinformacją i propagandą w temacie LGBT+ oraz praw człowieka

W sobotę, 23 kwietnia 2022 r. w Warszawie odbyło się spotkanie tematyczne poświęcone walce z dezinformacją i propagandą w temacie LGBT+ oraz praw człowieka: od fact-checkingu do narracji alternatywnych.

Spotkanie było częścią cyklu spotkań wokół tematów o znaczeniu szczególnym w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny i zostało zorganizowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Miłość Nie Wyklucza, w ramach II Kongresu LGBT+.

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele i przedstawicielki 27 organizacji z całej Polski, działających na rzecz osób LGBT+.  

plansza Kongres LGBT+

 

Wraz ze Stowarzyszeniem Miłość nie wyklucza dziękujemy wszystkim za czas i energię na rzecz wspólnych działań:
Akceptacja, Bank Równości, Fabryka Równości. Grupa Stonewall. Kampania Przeciw Homofobii, Kultura Równości, Lambda Szczecin, Marsz Równości w Gnieźnie, Marsz Równości w Gorzowie Wielkopolskim, Marsz Równości w Lublinie, Marsz Równości w Rzeszowie, Marsz Równości w Toruniu, Olsztyński Marsz Równości, Parada Równości, Prowincja Równości, Replika, Fundacja Równość.org.pl, Stowarzyszenie Pracownia Różnorodności – SPR, Tęczowy Białystok, Tęczowa Częstochowa, Tęczowe Opole, Tęczowy Think Tank, Tolerado, Fundacja Trans-Fuzja, Federacja Znaki Równości, Fundacja Wiara i Tęcza.

Spotkanie było okazją do wymiany doświadczeń pomiędzy organizacjami działającymi w tym obszarze, a także do rozmów i wymiany wiedzy w gronie aktywistów/aktywistek i ekspertów/ekspertek.

W programie spotkania tematycznego odbyły się następujące prezentacje i warsztaty:

Obroń się przed fejkiem! O fact-checkingu i skutecznym obalaniu fałszywych twierdzeń
Podczas warsztatu osoby poznały podstawowe narzędzia weryfikacji umożliwiające samodzielną ocenę, czy dana treść (post, zdjęcie, wideo) jest prawdziwa. Zdobyli też wiedzę o tym, jak skuteczniej obalać fałszywe twierdzenia związane ze społecznością LGBT+ i jak nie przyczyniać się do rozpowszechniania niesprawdzonych informacji. Dowiedziały się również, jak uzyskać pomoc organizacji fact-checkingowych w sytuacjach kryzysowych. 

Osoba ekspercka: Patryk Zakrzewski 
od blisko 5 lat prowadzi zajęcia na temat fake news i weryfikowania informacji w Internecie dla szerokiego grona odbiorców: uczniów i studentów, nauczycieli i edukatorów, organizacji pozarządowych i biznesu. 

Patryk Zakrzewski zdjęcie

Ćwiczenia z ochrony siebie. O higienie cyfrowej i zmęczeniu reprezentacją
Czy cyfrowa higiena w świecie aktywistycznym jest możliwa? Czym jest zmęczenie reprezentacją? Co może chronić przed obciążeniami związanymi z pracą na rzecz społeczności LGBT+? Jak wdrażać zasady indywidualnej i kolektywnej troski w swojej organizacji? W trakcie spotkania rozmawialiśmy o ekologii emocjonalnej w pracy. Poznaliśmy wzór na stres i sprawdzone sposoby na oswojenie go. Rozmawialiśmy o składnikach reakcji na hejt i czterofazowym modelu wypalenia aktywistycznego. Zmapowaliśmy własne i organizacyjne zasoby, które pomagają budować mentalną rezerwę przydatną w pracy nad komunikacyjnie wymagającą kampanią.

Osoba ekspercka: Paulina Czapska 
współtworzy kolektyw edukacyjny Future Simple. Pracuje jako terapeutka, trenerka i edukatorka. Projektuje programy edukacyjne i rozwojowe, prowadzi warsztaty i całe procesy wspierające zespoły różnych organizacji i instytucji kultury. Bada zjawisko zmęczenia współczuciem. Propaguje ideę zrównoważonego aktywizmu i kolektywnej troski.

Paulina Czapska zdjęcie

Jak prowadzić social media organizacji LGBT+ i przeżyć?
Podczas spotkania poznaliśmy wnioski z prowadzenia kanałów społecznościowych Grupy Stonewall w ostatnich trzech latach. Jak organizować pracę, aby była sprawniejsza i efektywniejsza? Jak konstruować przekaz, aby był nośny i zasięgowy? Jak organizacja może wspierać zespół zajmujący się social mediami? Jak rozpoznawać i reagować na kryzysy? Jak zadbać w tym wszystkim o siebie i spróbować zapobiec rychłemu wypaleniu się? 

Osoba ekspercka: Mateusz Sulwiński
prezes Grupy Stonewall w latach 2019-22. Zdobywał doświadczenie w agencjach PR, współpracując m.in. z Cartoon Network, TNT i PKO BP. Pracował przy social mediach Allegro. Obecnie zajmuje się marketingiem internetowym, organizowaniem pomocy psychologicznej dla osób LGBT+, kontaktem z mediami oraz projektami specjalnymi.

Mateusz Sulwiński zdjęcie

Komunikacja zewnętrzna – problemy, potrzeby i rozwiązania.
To był czas wspólnego namysłu nad wyzwaniami w pracy aktywistycznej, generowania użytecznych rozwiązań i zdefiniowania potrzeb, jakie mamy w tym obszarze. Punktem wyjścia były bieżące/codzienne problemy/trudności z jakimi się mierzyć w obszarze komunikacji zewnętrznej. Spotkanie miało formę warsztatu, który był okazją zarówno do wymiany doświadczeń w małych grupach jak i rozmowy na forum.

Osoby eksperckie:

Anna Biernat – badaczka społeczna, z doświadczeniem w prowadzeniu badań m.in. z obszaru edukacji, aktywności społecznej, funkcjonowania instytucji kultury, samorządu lokalnego. Praktyczka partycypacji, przez wiele lat działającą w tematyce miejskiej. Posiada doświadczenie w projektach bazujących na metodologii service design. W praktyce zawodowej łączy wiedzę socjologiczną, metodologię service designu oraz umiejętności trenerskie. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi, lokalnym samorządem i biznesem.

Anna Biernat zdjęcie

Magdalena Tędziagolska – badaczka społeczna i marketingowa, facylitatorka, trenerka. Od ponad piętnastu lat projektuje i zarządza procesami badawczymi i badawczo-strategicznymi w takich obszarach jak edukacja, aktywność społeczna, działania antydyskryminacyjne czy komunikacja organizacji, marki. Przeprowadziła kilka tysięcy godzin warsztatów i spotkań. Jest moderatorka design thinking. Pracuje z NGO, instytucjami publicznymi i biznesem.

Magdalena Tędziagolska zdjęcie

 

Spotkanie odbyło się w przestrzeniach HubHub Nowogrodzka Square (Aleje Jerozolimskie 93, Warszawa).

zdjęcie grupowe ze spotkania